Kto i jak może (za)dbać o zdrowie i samopoczucie nauczycieli? Refleksje z perspektywy psychologii pozytywnej – wykład dr Ewy Kasperek-Golimowskiej

22 marca br. w pierwszy dzień trwania II Ogólnopolskiego Kongresu Oświatowego EDUTEC w Poznaniu, zapraszamy na wykład dr Ewy Kasperek-Golimowskiej - pod tytułem "Kto i jak może (za)dbać o zdrowie i samopoczucie nauczycieli? Refleksje z perspektywy psychologii pozytywnej".

Zdrowie i dobre samopoczucie nauczycieli, to z pewnością ważna, a może nawet kluczowa wartość.

Ale dla kogo i dlaczego zdrowie nauczyciela jest ważne? Komu i do czego jest potrzebne? Kto z tego cokolwiek zyskuje, że nauczyciel jest zdrowy i dobrze się czuje? Kogo zdrowie nauczyciela może obchodzić? Jak można zadbać o zdrowie i dobrą kondycję psychofizyczną nauczycieli? Pojawia się wiele pytań i oczywiście istnieje na nie wiele ciekawych odpowiedzi, które będą formułowane w niniejszym wykładzie. Ostatecznie i tak najważniejsze są te odpowiedzi, których udzielą sami zainteresowani, o ile zechcą podjąć nad tym tematem dyskusję.

Jak pomóc sobie i innym w osiąganiu dobrego samopoczucia mimo wielu wyzwań, zadań, obciążeń, stresów, trudności?

Jak twierdzi M. Seligman, twórca psychologii pozytywnej, autor teorii szczęścia i twórca programów jego osiągania w życiu osobistym i w pracy zawodowej, dobrostanu, podobnie jak optymizmu, można się nauczyć1 . Interesującym przykładem praktycznego zastosowania koncepcji dobrostanu Martina Seligmana w Polsce jest opracowany przez Marlenę Kossakowską projekt „Dobre Życie”2 . Bogaty światowy rynek wydawniczy proponuje wiele prac ukazujących specyfikę pojmowania i różne drogi osiągania szczęścia w różnych krajach. Interesujące i warte poznania wydają się następujące tytuły: Jak być szczęśliwym (w Anglii)?3 ; Japoński sekret długiego i szczęśliwego życia4 ; Projekt szczęście (w Niemczech) 5 ; Wybierz szczęście (w Ameryce) 6 ; Hygge – duński przepis na szczęście7 ; Żyj Lagom8 ; czyli „szwedzkie nie za dużo, nie za mało, lecz w sam raz”.

Podsumowaniem niech będzie stwierdzenie Sonii Lyubomirsky w książce pt.: Wybierz szczęście. 9 „Jeżeli pragniesz więcej szczęścia, to musisz zacząć ćwiczyć. Inaczej mówiąc, budowanie szczęścia wymaga wprowadzenia trwałych zmian, a do tego potrzeba regularnego, codziennego wysiłku i zaangażowania. Dążenie do szczęścia wymaga pracy, ale pamiętaj, że jest to praca, którą warto wykonać jak żadną inną w życiu”. „Szczęście to nie przypadek”10.

Na koniec życzę Państwu zdrowia i szczęścia! Ale przede wszystkim decyzji i wyboru takich myśli i działań, które sprawią, że te słowa nie będą tylko życzeniem, ale staną się faktem. A uczucia, które będą Państwa przepełniać, sprawią, że wasze życie uznacie za „WYSTARCZAJĄCO DOBRE!”11.

______________________________________________________________________________________________________________

1 M.P.E Seligman, Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań 1993.
2 M. Kossakowska, Projekt Dobre Życie, Smak Słowa, Sopot 2017.
3 L. Hoggard, Jak być szczęśliwym, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
4 F.M. Contijoh, H. G. Piugcerver, Ikigai. Japoński sekret długiego i szczęśliwego życia, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2017.
5 G. Rubin, Projekt szczęście, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2011.
6 S. Lyubomirsky, Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz, Laurum, Warszawa 2011.
7 J. Alexander, I. Dissing Sandahl, Duński przepis na szczęście, Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa 2016.
8 A. Brones, Żyj lagom. Szwedzka sztuka życia w harmonii, Edipresse Książki, Warszawa 2017.
9 S. Lyubomirsky, Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz, Laurum, Warszawa, 2011.
10 J. Krumboltz, Al Levin, Szczęście to nie przypadek, Wydawnictwo Funky Books, 2015.
11 A. Jucewicz, G. Sroczyński, Żyj wystarczająco dobrze, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2013.

Wykład poprowadzi Dr Ewa Kasperek-Golimowska - dr n. hum., pedagog, wykładowca na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalista w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie i promocji zdrowia z zakresu pomocy psychologicznej, mediacji, Racjonalnej Terapii Zachowania, Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, licencjonowany Doradca Rodzinny Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Kierownik Pracowni Edukacji Zdrowotnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, kierownik specjalności animacja czasu wolnego i rekreacja ruchowa będącej w ofercie dydaktycznej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, na kierunku Pedagogika (www.wse.amu.edu.pl).
Zainteresowania naukowe i działalność dydaktyczna mieszczą się w obszarze pedagogiki zdrowia, edukacji zdrowotnej, edukacji seksualnej, promocji zdrowia i zdrowego stylu życia. Autorka licznych publikacji naukowych, między innymi: Zachowania prozdrowotne nauczycieli. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 1999, Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. W: Studia Edukacyjne, 2012, Nr 19, Edukacja zdrowotna, jako forma ochrony i promocji zdrowia młodzieży. W:  B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk (red).  Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2017.
W czasie wolnym preferuje zajęcia usprawniające umysł i ciało – spacery, wycieczki rowerowe, nordic walking, praktykowanie mindfulness, zwiedzanie miejsc nieodległych i mało znanych w ramach hasła „cudze chwalicie, swego nie znacie”, a także „taniec, który jest dobry na wszystko”.

Zapisz się już dziś na wyjątkowe wydarzenie edukacyjne!

Rejestracja

W programie − wykłady znakomitych prelegentów oraz inspirujące warsztaty.

Szczegółowy program

Zapraszamy na OGÓLNOPOLSKI KONGRES OŚWIATOWY EDUTEC „Edukacja dla zdrowia” (22-23 marca 2018, MTP)

 

Zdjęcie:bsolutions.pl

Wstecz

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact